fbpx

MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ – jak dobry projekt pozwala zwiększyć sprzedaż?

Większe logo! Większe napisy! Więcej produktów! Więcej funkcji! Więcej promocji! Jeśli kiedykolwiek użyłeś któregoś z tych zwrotów zamawiając usługi w agencji reklamowej to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Wyobraź sobie tłum ludzi, w którym każdy w kółko powtarza nazwę produktu, który sprzedaje. Pewnie ciężko byłoby wychwycić poszczególne słowa, a nawet jeśli, to nie ma pewności, że usłyszymy dokładnie to, co ktoś chciał przekazać. Takim tłumem jest otoczenie, w którym pojawia się logo twojej marki, produkt lub usługa którą oferujesz. I nie zawsze musi chodzić tu o konkurencję. Często, w źle zaprojektowanych materiałach reklamowych dochodzi do sytuacji, gdy najważniejsza treść jest przytłoczona przez zbyt dużą ilość pozostałych informacji. Chcesz zwiększyć sprzedaż? Zadbaj o czytelność swojej reklamy.

Walka o uwagę klienta

Projektując treści reklamowe zawsze powinniśmy pamiętać o tym, że nieustannie walczymy o uwagę klienta. Przeciętny odbiorca, przeglądając np. stronę internetową nie czyta jej od deski do deski, a jedynie “skanuje” treść. Szacuje się, że w efekcie tego skanowania czyta jedynie 20% całości. Naszym zadaniem jest więc zaprojektować wszystko tak, by w tych 20% znajdowały się najważniejsze informacje, które chcemy mu przekazać. Warto trzymać się takiej samej zasady projektując np. ulotkę. Jeśli umieścimy na niej zbyt dużo informacji może się okazać, że przekaz będzie niejasny, a odbiorca niczego nie zapamięta, włącznie z nazwą naszej firmy.

Dobrym punktem odniesienia jeśli chodzi o zachowanie odpowiednich odstępów jest logo. W księdze znaku, czyli dokumencie opisującym logo, zawsze pojawia się pojęcie pola ochronnego. Jest to nic innego jak ustalony przez projektanta obszar dookoła znaku, w którym nie powinno się znajdować absolutnie nic. W tym miejscu nie powinno się umieszczać logotypów innych firm, napisów, ramek czy zdjęć. Taki zabieg ma za zadanie uwypuklenie logo w projekcie i zwrócenie na nie uwagi odbiorcy. Niczym gwiazda na estradzie, logo jest wtedy w centrum zainteresowania.

Taką samą zasadę powinniśmy stosować w odniesieniu do produktów czy usług, które oferujemy odbiorcy. Nie może być ich zbyt dużo, a te, na których nam zależy powinny być odpowiednio wyeksponowane.

Porównanie przykładowego projektu ze zbyt dużą ilością treści z projektem z pozostawioną przestrzenią

Powyższy przykład pokazuje porównanie między fikcyjnymi projektami. Ten po lewej jest przeładowany informacjami, brakuje przestrzeni dookoła obiektów, a także między poszczególnymi blokami tekstu. Żaden z elementów nie wyróżnia się i nie zwraca na siebie uwagi. Projekt bardziej przypomina książkę telefoniczną niż reklamę.

Po prawej natomiast zachowano większą ilość przestrzeni. Przede wszystkim, jeden z obiektów został znacznie powiększony w porównaniu do pozostałych i nie ma wątpliwość, że to on jest tutaj najważniejszy. Napisy zostały odsunięte od obiektów, przestrzenie między linijkami powiększone, co ułatwia czytanie. Zagospodarowano także przestrzeń na chwytliwe hasła i call to action. Całość zdecydowanie ułatwia odbiór oraz wychwycenie i zapamiętanie najważniejszych informacji.

Ułatwianie życia użytkownikowi

Zrzut ekranu ze sklepu internetowego e-obuwie pokazujący przykład dobrego projektowania

Nie tylko w materiałach drukowanych, ale również w marketingu internetowym rozmieszczenie treści i jej odpowiednie wyeksponowanie ma kluczowe znaczenie. Powyższy zrzut ekranu pochodzi ze sklepu internetowego e-obuwie.pl. Mimo dużej ilości opcji dla użytkownika, wystarczy rzut oka, by zauważyć przycisk “dodaj do koszyka”. Pozostałe elementy są mniejsze i w bardziej stonowanych kolorach, dzięki czemu poruszanie się w serwisie nie sprawia żadnych trudności, a użytkownik łatwo prowadzony jest tak, by jak najłatwiej mógł złożyć zamówienie.

Pamiętaj jednak, że prowadząc działania marketingowe w internecie i social mediach możesz łatwo złamać prawo i nawet o tym nie wiedzieć – dowiedz się jak tego uniknąć.

Porównanie przycisków z napisem

Podczas projektowania znaczenie mają również detale elementów, które służą nawigacji. Powyższy przykład przedstawia porównanie przykładowych przycisków w sklepie internetowym. Dla optymalnej czytelności takiego przycisku niezbędne jest pozostawienie odpowiedniej przestrzeni od tekstu do krawędzi przycisku. Niestety brakuje jej w przyciskach po lewej stronie, przez co zostaje zmniejszona ich funkcjonalność..

Po prawej natomiast marginesy są odpowiednie, dzięki czemu użytkownik może łatwo zidentyfikować wyrazy, a co za tym idzie łatwiej poruszać się na stronie.

Przestrzeń negatywowa

Jeśli już mowa o pozostawianiu odpowiedniej przestrzeni w projektach warto wspomnieć o pojęciu przestrzeni negatywowej. Jest to doskonały przykład tego, że największy wydźwięk ma czasami właśnie to, czego brakuje.

Logo Formula 1 pokazujące przestrzeń negatywową

Logo wyścigów Formuła 1 (używane od 1950 do 2017) – pusta przestrzeń tworzy zarys cyfry 1.

Logo firmy logistycznej FedEx przedstawiające przestrzeń negatywową

Logo amerykańskiego przedsiębiorstwa logistycznego FedEx – przestrzeń między literami E i x można interpretować jako strzałkę.

Logo WWF jako przykład przestrzeni negatywowej przedstawiającej pandę

Logo organizacji ekologicznej WWF – mimo, że symbol składa się z kilku czarnych plam to nasz mózg łatwo interpretuje je jako pandę “dorysowując” sobie brakującą białą część. 

Prowadzenie odbiorcy za rękę

Wiedząc jak porusza się wzrok analizując przygotowaną przez nas treść możemy poniekąd “prowadzić odbiorcę za rękę” świadomie projektując poszczególne elementy w taki sposób, by zwrócił on uwagę na to, co jest dla nas najważniejsze. Mając tą świadomość, możemy to wykorzystać chociażby podczas obróbki zdjęć – za pomocą prostych zabiegów jak zwiększenie nasycenia kolorystycznego lub wyostrzenie niektórych elementów sprawimy, że bardziej będą zwracały na siebie uwagę. Najprostszym przykładem są projekty zawierające twarz. Możemy tu wyostrzyć np. oczy i usta, ponieważ w pierwszej kolejności ludzkie oko dostrzega właśnie je, my ten sygnał jedynie wzmacniamy. Dzięki takiemu zabiegowi łatwiej będzie nam zdobyć uwagę odbiorcy i przekierować ją na treści, na których nam zależy.

Zdjęcie twarzy kobiety z chustą odsłaniającą jedynie oczy

Liczy się treść

Zasady dotyczące klarowności przekazu dotyczą nie tylko kwestii wizualnej. Również na etapie opisywania oferty czy tworzenia haseł ważne jest, by mieć na uwadze percepcję użytkownika i to, jaki cel chcemy osiągnąć. Tworząc treści reklamowe zawsze musimy wziąć pod uwagę grupę docelową, format i przeznaczenie danej formy, niezależnie czy jest to materiał drukowany czy cyfrowy. Musimy przede wszystkim wiedzieć co jest dla naszej marki najważniejsze, by móc to odpowiednio zaakcentować. Nie umieścimy przecież całego menu restauracji na billboardzie, prawda?

W kwestii treści duże znaczenie ma dobrze dobrana typografia. Pozwala nam ona na zastosowanie odpowiednich zabiegów w postaci pogrubienia, podkreślenia, kursywy lub obramowania. Załóżmy, że

CHCĘ, ŻEBYŚ PRZECZYTAŁ TEN TEKST.

Właśnie to zrobiłeś, nawet jeśli jedynie „przeskanowałeś” cały artykuł bez czytania go dokładnie. Fragment nie tylko został odpowiednio wyróżniony, ale też oddzielony od pozostałej treści marginesem – pustą przestrzenią. Mając więc na uwadze fakt, że zapamiętasz jedynie ok. 20% tego artykułu, to gdyby to był artykuł reklamowy lub część ulotki, zadbałbym o to, by właśnie w takiej formie warto umieścić najważniejszą treść.

Chcesz zwiększyć sprzedaż? Zostaw przestrzeń

Niezależnie od tego gdzie ma się pojawić projekt, czy w wersji drukowanej czy cyfrowej, czy dotyczy to logo marki czy produktu lub usługi, ważne jest by zadbać o ich odpowiednie wyeksponowanie poprzez:

  • przestrzeń, dzięki której odpowiednie elementy zostają uwypuklone,
  • nieodwracanie uwagi odbiorcy zbyt dużą ilością treści,
  • odpowiednio dobrane środki i układ elementów.

Dzięki odpowiedniemu zagospodarowaniu przestrzeni w projekcie zwiększamy jego czytelność i funkcjonalność, a im bardziej czytelny projekt tym łatwiej odbiorca zrozumie co mamy mu do przekazania. Chcesz zwiększyć sprzedaż? Zadbaj więc o komunikację ze swoim potencjalnym klientem.

10 najczęstszych błędów w przygotowaniu plików do druku

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

WCIĄŻ GŁODNY WIEDZY?

Będziesz dostawać od nas paczki praktycznej wiedzy, o tym co robić żeby twoje działania w social mediach zwiększały liczbę klientów. Na dokładkę dorzucimy też trochę soczystych przykładów jak w przestrzeni digitalnej radzą sobie inni gracze.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Dowiedz się więcej z naszej Polityki prywatności.