fbpx

Marketing rewind, czyli marketingowe podsumowanie grudnia

Grudzień to poza świąteczną gorączką czas wielkich podsumowań, które marki chętnie wykorzystywały w swojej komunikacji. Mimo że nie wszystkie zagrania były celne, na brak marketingowych doznań w grudniu nie mogliśmy narzekać. Z początkiem grudnia YouTube dotrzymał tradycji wypuszczając Rewind 2019, który miał być swoistym zadośćuczynieniem zeszłorocznej klapy, a okazał się jeszcze większą porażką. O czym świadczy choćby pobicie kolejnego rekordu- największej ilości łapek w dół pod filmem. W polskich social mediach na uwagę zasługuje robiony w pocie czoła RTM związany z wyborem Młodzieżowych Słów Roku, co niejednej marce odbiło się czkawką. Do bardzo trafionych zaliczyć należy kampanię Spotify Wrapped, w której serwis wykorzystał dziwne nawyki swoich użytkowników.

Zaczynamy marketingowe

start here namalowane na asfalcie

YouTube robisz to źle

Do zeszłego roku internauci z wypiekami na twarzy czekali na serwowane przez YouTube genialne podsumowanie mijających 12 miesięcy. Była to dobra rozrywka zarówno dla zagorzałych fanów serwisu, miłośników twórców, marketerów, ale też przeciętnego użytkownika internetu, który miał ochotę przyswoić widowiskową kropkę nad i w obrazkowej historii cyberprzestrzeni. Każdego roku YouTube zachwycał nawet tych, którzy nie do końca kojarzyli występujących w klipie twórców, trendy czy zjawiska.

Ta złota era skończyła się z grudniem 2018 roku, kiedy serwis spektakularnie dał ciała pokazując, że kompletnie nie rozumie swoich użytkowników. Do produkcji zaangażowano twarze niekojarzone z rześką i nowatorską atmosferą YouTube. Wykorzystano przestarzałe formaty takie jak Slime czy Nyan Cat, którego odkopano czeluści 2013 roku. Na domiar złego ktoś z niewiadomych przyczyn stwierdził, że dobrym pomysłem będzie poproszenie o udział podstarzałej gwiazdy w postaci Willa Smitha, który wprawdzie został w tym roku odmłodzony, ale był to jednorazowy zabieg na potrzeby filmu. Co gorsza serwis całkowicie pominął postacie, które miały ogromny wpływ na ogół twórczości YouTube, takie jak Logan Paul czy PewDiePie. O ile brak tego pierwszego jesteśmy w stanie zrozumieć, ze względu na międzynarodową aferę z lasem samobójców, tak pominięcie PewDiePie, czyli największego twórcy w historii serwisu było totalnym nieporozumieniem. YouTuber ten od lat bije rekordy popularności, do tego stopnia że ze względu na ogromną liczbę subskrybcji YouTube już dwukrotnie stworzył dla niego spersonalizowany przycisk YT. To wszystko złożyło się na zwyczajnie nudny obraz, który można by zatytułować „Stary człowiek poznający internet”. Internauci nie zostawili na serwisie suchej nitki, naznaczając film mianem najbardziej nielubianego materiału w historii YouTube. Obecnie materiał ma ponad 17 milionów łapek w dół.

Rok 2019 miał być dla serwisu szansą na odkupienie swoich win, powrót do korzeni i okazanie szacunku dla swoich użytkowników, którzy tworzą najbardziej zaangażowaną społeczność ze wszystkich obecnych w cyberprzestrzeni. Jednak tak się nie stało. Bo co robi obrażona korporacja, kiedy inni krytykują jej pomysł? Odmraża sobie uszy, tworząc kompilację tego, co podobało się tym krytykującym, produkując tym samym maksymalnie miałki materiał, który jeszcze bardziej wkurza odbiorców.

Pomijając, że tego rodzaju podsumowanie mógłby zrobić pierwszy lepszy zajawkowicz montażu, który w wolnej chwili prowadzi kanał z ciekawostkami, to zastanawiający jest fakt jak taki pomysł przeszedł zapewne długą drogę od pomysłu do realizacji? YouTube stać na więcej, nie raz udowadniali że doskonale i widowiskową potrafią spuentować rozproszone i ulotne momenty internetu. Nie da się ukryć wrażenia, że YouTube wprawdzie wyciągnął wnioski, ale zamiast wykorzystać je do wzmożonej pracy twórczej, do zmiany kierunku i udowodnienia, że nadal mają to coś, zwyczajnie postanowili się zemścić na użytkownikach, mówiąc im: macie, co chcecie. Kwintesencją tego materiału jest jeden z komentarzy:

Youtube rewind 2019 komentarz uzytkownika

Ta porażka nie tylko drastycznie odbiła się na oglądalności samego materiału, który zanotował zaledwie 73 miliony wyświetleń (dla porównania: YT Rewind 2018 – 194 mln, YT Rewind 2017- 231 mln, YT Rewind- 235 mln), ale co gorsza przypieczętowała brak zrozumienia na linii właściciele platformy a użytkownicy i twórcy. Serwis znalazł się tym samym w jeszcze gorszej sytuacji niż rok temu, bo przecież każdemu zdarzają się wpadki, o czym użytkownicy YT doskonale wiedzą, ale gdy drugi rok z rzędu serwuje się ciężkostrawny i nietrafiony insight to może zwiastować potężne tarapaty. Na ruch ze strony YouTube musimy poczekać, ale już teraz możemy powiedzieć, że lekko nie będzie.

Reklama dźwignią handlu… byle z umiarem

W Polsce rok 2019 zdecydowanie należał do elektrycznych jednośladów, a niekwestionowany prym wiodły hulajnogi. Podobnie rzecz miała się za oceanem, gdzie start-up Unicorn, który na swoim koncie miał już gadżet Tile pozwalający śledzić zagubione przedmioty, postanowił rzucić wyzwanie Bird i Lime. Ich białe hulajnogi uzbrojone były po zęby w nowoczesne technologie umożliwiające  m.in. śledzenie GPS, blokowanie z pozycji smartfona oraz integrację z systemem Tile.

Twórcy produktu byli tak pewni swojego sukcesu, że zainwestowali w jego reklamę niemal wszystkie pieniądze. Jak się jednak okazało- co za dużo to nie zdrowo, bo wielomilionowa kampania przyniosła firmie skromne 350 zamówień. Problemy finansowe były tak duże, że star-up nie był w stanie wysłać nawet już opłaconych produktów. Nie mogli również zwrócić klientom pieniędzy, bo całe fundusze zostały zainwestowane…

Firma o tych problemach poinformowała swoich klientów za pomocą przepraszających maili. Chwilę później głos zabrał CEO Unicorn, który potwierdził, że firma zbankrutowała w wyniku przeinwestowania. Podkreślił tym samym, że mogliby kontynuować inwestowanie wpływów ze sprzedaży, ale jej wzrost jest tak mało prawdopodobny, że mogłoby to doprowadzić do nadużycia zaufania jeszcze większej liczby klientów. Przyczyn tej porażki upatrywał w niezrównoważonym lokowaniu środków, w tym reklamy Facebook Ads, które pochłonęły dużą część przychodów. Pozostałe środki zainwestowano w zaliczkę dla producenta na budowę pojazdów. Dużą rolę odegrała również pogoda w USA, która nie sprzyjała zamówieniom, jak również nasycenie rynku produktem innych marek, który był zwyczajnie tańszy.

Obecnie firma stara się ratować co zostało, pracując nad sprzedażą pozostałych aktywów, aby mieć środki na zwroty. Jednak nawet w tej kwestii właściciel bardzo nikle ocenia szanse powodzenia.

Dziwne nawyki użytkowników Spotify

Jednak nie samą porażką człowiek żyje w grudniu. Jednym ze zwycięzców okazał się Spotify, który genialnie wykorzystuje mechanizm grywalizacji w komunikacji swojej marki. Na początek na wielką pochwałę zasługuje funkcja corocznych podsumowań, którą Spotify z początkiem grudnia każdego roku udostępnia swoim użytkownikom. W tym roku, w związku ze zbliżającym się końcem dekady podsumowanie rozszerzone zostało o ulubione materiały mijającego 10-lecia.


podsumowanie 2019 spotify

Użytkownicy otrzymali pięknie opakowane summary z wyszczególnieniem ulubionych artystów, gatunków, utworów i czasu spędzonego na słuchaniu muzyki. W tym roku w związku z powrotem popularności podcastów, podsumowanie wzbogacone było o listę ulubionych audycji oraz ich twórców. Dodatkowo mogliśmy porównać swoje wyniki z latami poprzednimi, co w ciekawy sposób pokazywało zmieniające się trendy muzyczne na przestrzeni ostatniej dekady.

podsumowanie dekady spotify

Zgromadzone w ten sposób dane Spotify wykorzystał to genialnej kampanii wizerunkowej, w której ukazywał najdziwniejsze nawyki swoich użytkowników. Kampania nosi nazwę Wrapped 2019 i jest prezentacją najważniejszych trendów i wydarzeń kulturalnych ostatnich lat. Twórcy aplikacji wychwycili np. wzrost popularności utworu Bonnie Tyler „Total Eclipse of the Heart” w tygodniu, w którym mieliśmy możliwość oglądać spektakularne zaćmienie Słońca. Podobnie rzecz ma się z piosenką Rebecci Black zatytułowaną „Friday”, której słuchalność jest najwyższa w … piątki. Sekretem nie jest również fakt, że w okresie świątecznym prym wiedzie legendarny utwór amerykańskiej divy Mariah Carey pt. „All I Want for Christmas is You”.

friday rebecca black spotify

spotify all i want for christmas

total eclipse of the heart spotify

Wszystkie tego rodzaju smaczki zebrano i wykorzystano jako element kampanii outdoorowej połączonej z niestandardowymi akcjami dostosowywanymi do kraju pochodzenia użytkowników. Przykładowo londyńskie metro Westfield zamieniono w świąteczną krainę czarów, gdzie z sukienki Mariah Carey pada śnieg. Akcja prowadzona była na ponad 21 rynkach, w tym Wielkiej Brytanii, Brazylii, Japonii czy USA.

To już 3 edycja kampanii Wrapped od Spotify, której pomysł zrodził się po tym jak twórcy okryli jedną z ciekawych playlist stworzonych przez użytkowników. „I Love Gingers” gromadziła kawałki wszystkich rudowłosych artystów, a jej niekwestionowaną gwiazdą był oczywiście nie kto inny jak Ed Sheeran.

Eluwina jesieniary… czyli kilka słów o polskim RTM

mlodziezowe slowo roku 2019

Wydawnictwo PWN już po raz 3 wyłoniło zwycięskie Młodzieżowe Słowa Roku i podobnie jak w latach poprzednich, marki starały się wykorzystać je do stworzenia zawadiackiego RTM, który pozwoli im dorównać choćby IKEI. Jednak jak to bywa w sytuacjach, gdy w grę wchodzi śliski grunt młodzieżowego slangu- gdy używają go starzy ludzie to nigdy nie jest cool. I podobnie rzecz miała się z polskimi markami, które w zdecydowanej większości kompletnie nie trafiły. Największym przegranym okazało się KFC, którego post na facebooku w krótkim czasie stał się doskonałą pożywką do całkiem zabawnym memów.

Zacznijmy jednak od początku. Zwycięzcami tegorocznego plebiscytu zostały następujące słowa:

ELUWINA

Forma witania się do znajomych używana jak i stworzona przez youtubera Kacpra Blonsky z Teamu X. Twórca nagrał piosenkę o tym właśnie tytule, która obecnie ma już 16 milionów wyświetleń. Sukces „Eluwiny” zachęcił Kacpra do ruszenia w trasę koncertową, nie powstrzymał go nawet fakt, że w swym dorobku ma póki co tylko tę jedną piosenkę.

ALTERNATYWKA 

Jest to typ ludzi (najczęściej osoba płci żeńskiej), która sympatyzuje ze wszystkim co alternatywne: muzyka, styl ubierania czy styl bycia. Jej ulubieni wykonawcy to najczęściej Lil Peep lub Billie Eilish. Przedstawicielki tego nurtu najchętniej ubierają się się w bluzy i koszulki ulubionych wykonawców oraz rajstopy typu kabaretki, co dopełniają kolorowymi włosami, piercingiem i tatuażami. Alternatywki często stosują sarkazm i cynizm, lubują się w czarnym humorze i rozmyślaniu nad sensem życia.

JESIENIARA

Osoba lubiąca jesień i wszystko z nią związane, aktywna głównie na Instagramie. Atrybuty jesieniary to ciepłe botki, ogromny szal i kolorowy płaszcz, który dobrze skomponuje się z wielobarwnymi kolorami liści. W domu najchętniej zakłada grube wełniane skarpety, opatula się kocem i pije gorące kakao z piankami. Najlepszym prezentem dla jesieniary będzie karta podarunkowa do Starbucksa, którą wykorzysta na swoje ulubione Pumpkin Spice Latte.


jesieniara mlodziezowe slowo roku 2019

Teraz, kiedy znacie definicje tych enigmatycznych zwrotów, możemy przejść do tego jak marki starały się wykorzystać to w swojej komunikacji w social mediach. Wspomniane wcześniej KFC pojechało po bandzie, wchodząc all in dzięki wykorzystaniu wszystkich 3 młodzieżowych słów roku.W zeszłym roku poradzili sobie z tematem naprawdę imponująco, jednak w tym efekt był komiczny, post został mocno obśmiany przez internatów, ale jeśli posłużymy się zasadą: nieważne jak, ważne by mówili to zdecydowanie KFC wygrało internet. Do zabawy przyłączyły się również takie marki jak: Lidl, Xiaomi, sklepy ABC czy Pizza Hut oraz… wielkopolska policja. 

Wielkim nieobecnym w tej niebezpiecznej grze o serca młodych internautów okazał się McDonald’s, który w genialny sposób wykorzystał porażkę swojego konkurenta.

Wielkim nieobecnym w tej niebezpiecznej grze o serca młodych internautów okazał się McDonald’s, który w genialny sposób wykorzystał porażkę swojego konkurenta.

Przed nami całkiem nowy rok, który miejmy nadzieję dostarczy nam równie dużo marketingowych emocji. Tymczasem, jeśli chcecie jeszcze chwilę powspominać 2019 to zapraszamy do ostatniego marketingowego podsumowania.

„Próbowałem przeczytać (…), nigdy nie dokończyłem”, czyli marketingowe podsumowanie października

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

WCIĄŻ GŁODNY WIEDZY?

Będziesz dostawać od nas paczki praktycznej wiedzy, o tym co robić żeby twoje działania w social mediach zwiększały liczbę klientów. Na dokładkę dorzucimy też trochę soczystych przykładów jak w przestrzeni digitalnej radzą sobie inni gracze.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Dowiedz się więcej z naszej Polityki prywatności.