fbpx

Jak prowadzić biznes w czasie pandemii?

Co robić, aby moja marka przetrwała kryzys związany z pandemią koronawirusa? To pytanie zadaje sobie dziś praktycznie każdy przedsiębiorca, który stara się przystosować do nowej sytuacji na rynku. Oczywiście nie ma sprawdzonej recepty na kryzys konsumpcyjny wywołany stanem epidemii w Polsce, jednak istnieje kilka zasad, które mogą umożliwić ci zrozumienie obecnych mechanizmów rynku.

Co jest ważne dla konsumenta w czasie pandemii?

puste półki sklepowe w czasie padnemii koronawirusa

Pierwszym ważnym pytaniem, jakie musimy sobie zadać to: jak zmieniły się potrzeby konsumentów w obecnej sytuacji kryzysowej. Z pomocą przychodzą nam bardzo ciekawe badania Doyle Dane Bernbach, które sporządzone zostały na podstawie zachowań konsumenta chińskiego. Przede wszystkim pierwszą odpowiedzią na kryzys jest zmniejszenie konsumpcji, ze względu na społeczny niepokój dotyczący przyszłości świata jaki znamy dotychczas. Pomimo, że początkowy szok związany z epidemią praktycznie we wszystkich krajach był impulsem do kompulsywnego gromadzenia zapasów spożywczych, to niedługo później ustępował on na rzecz oszczędności i ograniczenia wydatków do niezbędnego minimum umożliwiającego codzienną egzystencję. Mówimy tutaj przede wszystkim o rezygnacji z usług i produktów, które wymagają od klienta opuszczania swojego domu.

Nastąpił znaczny wzrost zainteresowania zakupami online, bardzo dużą popularność zyskała choćby aplikacja Glovo, która umożliwia zamawianie drobnych zakupów bez konieczności rezerwacji z kilkudniowym wyprzedzeniem. Dla konsumentów najważniejszym determinantem zakupowym stało się bezpieczeństwo oraz zminimalizowanie czasu spędzanego poza domem.

Co pandemia oznacza dla przedsiębiorców?

Przede wszystkim należy w swych działaniach wykazywać elastyczność, którą umiejętnie należy wykorzystywać w dynamicznie zmieniających się warunkach rynku. Co oznacza to w praktyce? Przede wszystkim nie należy chować głowy w piasek i ignorować zaistniałej sytuacji, niezależnie od tego jaki rodzaj biznesu prowadzimy. Działać należy szybko, ale roztropnie, zaczynając od działań i komunikatów mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa swoim pracownikom, jak i swoim klientom. Dotyczy to wszystkich rodzajów prowadzonej działalności. Musimy postawić przede wszystkim na komunikacje opierająca się na wyczerpującym uzasadnieniu, dlaczego konsument wybierający nasze produkty i usługi nie naraża się na ryzyko związane z zakażeniem. Ważne jest, aby w tym etapie na bieżąco informować swoich klientów na temat podjętych kroków mających na celu minimalizację zagrożenia. Warto również w tym momencie zastanowić się nad modernizacją lub wprowadzeniem całkowicie nowych usług/produktów, które spełniałyby normy bezpieczeństwa wynikające z obecnej sytuacji epidemiologicznej.

Bądź solidarny ze społecznością

Kolejnym ważnym elementem jest solidarność w obliczu kryzysu. Nawet jeśli twoje przedsiębiorstwo bezpośrednio nie posiada w swym asortymencie produktów czy usług mogących pomóc w walce z epidemią, twoja marka może okazać wsparcie.

Jak widzimy na wybranych przykładach załączonych wyżej coraz więcej marek w Polsce solidaryzuje się w walce z epidemią COVID-19. Jeśli myślisz, że stać na to jedynie wielkie firmy to jesteś w błędzie. Nie chodzi przecież o to kto da więcej, w obecnej sytuacji liczy się każda pomoc, więc nawet najdrobniejszy gest na miarę możliwości twojego przedsiębiorstwa nie pozostanie bez znaczenia.

Relacje z konsumentem ważniejsze od sprzedaży

czerwona słuchawka telefoniczna na białym tle

Obecna sytuacja zmusza nas wszystkich do przewartościowania własnych strategii biznesowych. Przede wszystkim błędne jest myślenie, że wszelkie działania mające na celu pomoc w walce z koronawirusem muszą się zwrócić. Jeśli masz takie podejście to w obecnej sytuacji rynkowej nie przetrwasz zbyt długo. Kryzys potrwa najprawdopodobniej długie tygodnie, jeśli nie dłużej, dlatego konsumpcja pewnych produktów i usług na pewno szybko nie wzrośnie. Jedynym słusznym działaniem w tym okresie jest postawienie na wyżej wymienione działania w połączeniu z kampanią wizerunkową opartą na solidarności ze społeczeństwem. W efekcie długofalowym umożliwi to zwiększenie wśród odbiorców świadomości marki, jako biznesu odpowiedzialnego społecznie, co na pewno zaprocentuje po zakończeniu pandemii.

Zadbaj o odpowiednią komunikację w social mediach

książka niebieska na zółtym tle

W obliczu zagrożenia, jakim jest koronawirus, cały świat przeniósł się do przestrzeni wirtualnej. To tam twoi klienci spędzają teraz najwięcej czasu, tam toczy się życie, bo to jedyny bezpieczny sposób na zaspokojenie potrzeby kontaktu, która w czasie odosobnienia jest bardzo dotkliwa. Więc jeśli dotychczas nie bardzo wierzyłeś w skuteczność mediów społecznościowych w kontekście biznesu, czas najwyższy to zmienić. Ważne jest przede wszystkim, aby podobnie jak w przypadku ogółu swoich działań, dostosować komunikację do obecnej sytuacji. W wielu przypadkach może być to spore wyzwanie, dlatego jeśli przestrzeń portali społecznościowych nie należy do twojej ulubionej przestrzeni – lepiej poproś o pomoc firmy zajmujące się profesjonalną obsługą social media.

Postaw na sprzedaż online

kobieta kupuje produkty online za pomoca smartfona

Kolejnym ważnym elementem działań przedsiębiorstw w okresie pandemii jest otwarcie na rozwiązania e-commerce oraz wszelkie działania umożliwiające twoim klientom zakupienie towarów lub usług za pośrednictwem internetu. Restauracje, które dotychczas stosowały rygorystyczną strategię sprzedaży stacjonarnej stoją przed wyzwaniem, ponieważ rynek wymusza na nich konieczność wzbogacenia oferty o wydawkę na wynos. Bardzo pomocne w tym temacie mogą być wszelkie aplikacje mobilne umożliwiające restauratorom nawiązanie współpracy w zakresie dostaw. Do najpopularniejszych serwisów tego typu należy: pizza portal, pyszne.pl, wolt, uber eats oraz wspomniane wyżej glovo. Oferta owych dostawców stale się powiększa, ze względu na fakt, iż marki wreszcie zaczynają dostrzegać, że w obecnej sytuacji jest to ich być albo nie być. Podobnie rzecz ma się z przedsiębiorstwami, które do lat odwlekały wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż online, stawiając przede wszystkim na sprzedaż bezpośrednią. Najwyższy czas wejść ze swoim biznesem do świata e-commerce.

Bądź elastyczny

neon z napisem change

Wielu przedsiębiorców opornie podchodzi do wprowadzania tak dużych zmian, które wymusza na nich kryzys. Wynika to z prostej przyczyny: przecież pandemia w końcu ustąpi. Jest to błędny tok rozumowania, który nie tylko naraża twoją firmę na bankructwo w czasie kryzysu, ale sprawi że nawet po jego zakończeniu będzie jej ciężko dorównać zasadą rynku. Przyczyna jest prosta: model konsumpcyjny najprawdopodobniej już na zawsze ulegnie zmianie.

Pandemia i co później?

Nawet jeśli za kilka miesięcy ludzie będą mogli zakończyć zbiorową izolacje to ślad pandemii pozostanie w społeczności na długie lata. Wyzbycie się strachu i braku zaufania do bezpośrednich kontaktów międzyludzkich odciśnie swe piętno na wiele lat. Dlatego warto już teraz przystosować swój biznes to „nowej normalności”. Aby uwydatnić problem, posłużę się przykładem chińskiej sieci kin, która kilka tygodni temu po tym jak rząd umożliwił wznowienie działalności, zakładała że ludzie po tygodniach życia w odosobnieniu z wielką ochotą skorzystają z kinematograficznej rozrywki. Nic bardziej mylnego. Pomimo, że kina zapewniają, iż zachowują najwyższe standardy bezpieczeństwa i higieny, sale wciąż świecą pustkami. Prawdopodobnie podobnie będzie z cała branżą turystyczną, która zmagać się będzie dodatkowo z bardzo dotkliwą ksenofobią. Już teraz czytać możemy o problemach turystów, którzy utknęli choćby na Sri Lance, gdzie nie tylko borykają się z problemem z wynajmem noclegu, ale wręcz są szykanowani przez tubylców na ulicach. Niestety ów strach przed turystami może na długo pozostać w lokalnych społecznościach.

Podsumowanie

Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek działania ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że kryzys konsumpcyjny związany z pandemią to nie tylko okres samej izolacji społeczeństwa, ale również dodatkowe miesiące po jej zakończeniu. Gospodarka nie pozostanie obojętna na tak długi globalny zastój, dlatego musimy przygotować się na kiepską sytuację rynkową w najbliższym roku, a może nawet w najbliższych kilku latach. Dlatego najważniejszą cechą przedsiębiorców powinna być teraz elastyczność, która umożliwi im dostosowywanie swojej swojej strategii działania do dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej. Ważne jest, aby obserwować, analizować i wdrażać rozwiązania na każdym etapie kryzysu, a nie jedynie w czasie samej pandemii, ponieważ model konsumpcyjny po jej zakończeniu zapewne również ulegnie zmianie.

Jednak najważniejszy będzie początek działań, ponieważ wiąże się to z całkowitym przewartościowaniem biznesu jaki znamy dotychczas. Przede wszystkim należy zapomnieć o standardowej roli marki, ponieważ okres pandemii niejako wymusi u przedsiębiorców całkowicie niestandardowe podejście zarówno w kwestii modelu biznesowego jak i komunikacji z odbiorcą. Ważne, aby pamiętać, że w okresie pandemii najważniejszym celem przedsiębiorstwa powinno być budowanie relacji z odbiorcą, a nie zwiększanie sprzedaży. Wszelkie przejawy wykorzystywania sytuacji kryzysowej do zwiększenia swojej sprzedaży na długo pozostaną w pamięci konsumentów i zapewne odbiją się rykoszetem na danym biznesie. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest otworzenie się na nowe potrzeby konsumentów i zaangażowanie się w poprawę ich życia czy solidarność w walce z pandemią. Bardzo ważnym elementem konstruowania nowej strategii jest bieżące planowanie i korygowanie działań na podstawie zmieniających się realiów, aby możliwie jak najbardziej zamortyzować kryzys gospodarczy w kontekście prowadzenia biznesu.

Dlaczego w marketingu ważna jest odwaga?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

WCIĄŻ GŁODNY WIEDZY?

Będziesz dostawać od nas paczki praktycznej wiedzy, o tym co robić żeby twoje działania w social mediach zwiększały liczbę klientów. Na dokładkę dorzucimy też trochę soczystych przykładów jak w przestrzeni digitalnej radzą sobie inni gracze.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Dowiedz się więcej z naszej Polityki prywatności.