fbpx

10 najczęstszych błędów w przygotowaniu plików do druku

Wyśmienicie dopasowany krój pisma, rewelacyjne zdjęcia, świetny pomysł – to musi być najlepszy projekt świata! Pozostaje tylko zapisać i wysłać do druku. I w tym momencie słyszysz z drugiej strony: “Hola, hola! Nie wydrukujemy tego!”. Dlaczego? Być może znajdziesz odpowiedź w tym artykule. Poznaj 10 najczęstszych błędów w przygotowaniu plików do druku.

1. Złe wymiary projektu

Rzecz, wydawałoby się banalna, jednak to dosyć częsty problem. Nawet projektując najprostsze rzeczy – wizytówki lub ulotki musimy pamiętać o zachowaniu odpowiednich wymiarów zgodnych ze standardami formatów lub wytycznymi drukarni.

Sytuacja komplikuje się, gdy mamy do czynienia teoretycznie ze standardowymi formatami, które na potrzeby maszyn drukujących są delikatnie zmienione. Dla przykładu:

  • plakaty w formacie B1 wg normy ISO 216 mają wymiary 707 x 1000 mm. Często jednak zdarza się, że są drukowane w “zaokrąglonym” formacie 700 x 1000 mm,
  • ulotki w formacie 3 x DL (standardowo DL to 99 x 210 mm) składane do C będą miały inny format niż składane do Z, ponieważ jedna ze stron będzie węższa od pozostałych (dla poprawnego składania i wygodnego użytkowania). Różnice te jednak często zależą od drukarni, dlatego warto wcześniej upewnić się jakie wymiary powinien mieć projekt,
  • teczki ofertowe są drukowane według wielu różnych wykrojników, dlatego zawsze należy dostosować projekt do szablonu dostarczonego przez drukarnię.

Wynika z tego prosty wniosek: nie wiesz jaki format powinien mieć Twój projekt? Zapytaj w drukarni lub pobierz szablon ze strony www.

Ważne jest też, by nie tylko przed rozpoczęciem pracy przygotować sobie odpowiedni obszar roboczy, ale też móc zweryfikować go po jej zakończeniu. W przypadku plików w formacie pdf najprostszym sposobem jest sprawdzenie właściwości w programie Adobe Acrobat (Plik > Właściwości), a następnie sprawdzenie Wymiaru strony.

2. Brak spadów

Spady to część projektu, która zostanie obcięta po wydrukowaniu. Aby poprawnie wydrukować elementy, które mają dochodzić do krawędzi projektu (np. zdjęcia stanowiące tło) muszą one wychodzić poza jego granice. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której po wycięciu na krawędzi zostanie nam nieestetyczna biała ramka.

Warto więc poznać takie pojęcia jak format netto i brutto projektu. Format netto to nic innego jak docelowy format naszego projektu, natomiast format brutto zawiera dodane spady.

Brak spadów

Przykładowo: standardowa wizytówka ma wymiar 90 x 50 mm, załóżmy, że projekt wymaga dwóch milimetrów spadu z każdej strony. Format brutto będzie miał w takim układzie wymiary 94 x 54 mm, a po obcięciu spadu pozostanie nam docelowy format 90 x 50 mm.

Nie wiesz ile spadu powinien mieć Twój projekt? Jak wyżej – zapytaj w drukarni lub pobierz szablon ze strony www.

Czasami jednak dochodzi do sytuacji, w której po prostu nie wiemy gdzie dany projekt będzie wydrukowany – wtedy musimy wykazać się pewnym wyczuciem i założyć z góry konkretne wymiary. Standardowo, dla małych formatów (ulotki, wizytówki, plakaty) może to być 2-3 mm spadu, natomiast dla dużych projektów (banery, rollupy) taki spad może wynosić od 1 do 5 cm.

3. Brak bezpiecznego marginesu wewnętrznego

Okej, wiemy jaki format ma mieć nasz projekt, wiemy też, że część zostanie obcięta. Musimy też wiedzieć, że często spady obcinane są ręcznie. To sprawia, że nie wszystko będzie idealnie równe i precyzyjne, dlatego też nie powinniśmy umieszczać żadnych ważnych obiektów (jak logotypy lub teksty) zbyt blisko krawędzi projektu, ponieważ niesie to za sobą ryzyko przycięcia tych elementów.

Jeśli nie wiesz (Hej! Gdzieś to już słyszałem!) jaki margines wewnętrzny powinieneś zachować – zapytaj w drukarni lub pobierz szablon ze strony www. 

Bezpieczny margines spełnia jeszcze jedną istotną rolę – dodatkowa przestrzeń dookoła niektórych elementów pozwala na zwrócenie na nie większej uwagi odbiorcy. Dokładniej opisałem ten mechanizm tutaj. Osobiście zawsze staram się zachować od krawędzi większą przestrzeń niż wymagają tego wytyczne drukarni. Projekt zyskuje dzięki temu nie tylko na estetyce, ale też czytelności.

Bezpieczny margines

4. Zła przestrzeń barw, czyli RGB kontra CMYK

Podstawą pracy nad plikami do druku jest odpowiednia przestrzeń barw. Wszelkiego rodzaju monitory wyświetlają obraz mieszając ze sobą barwy: czerwoną, zieloną i niebieską. Również w taki sam sposób aparaty fotograficzne zapisują zdjęcia. Problem pojawia się w momencie gdy chcemy takie zdjęcia przenieść na papier. Wtedy trzeba je przekonwertować na przestrzeń barw CMYK. To właśnie z tych składowych (Cyan, Magenta, Yellow i Czarny) drukowane są wszystkie projekty.

Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami – zdjęcia w CMYK będą nieco mniej nasycone, ponieważ ta przestrzeń barw nie zawiera tak żywych kolorów jak RGB. Dlatego istotne jest, by od początku pracować z odpowiednimi ustawieniami programu, dzięki temu jesteśmy w stanie lepiej przewidzieć jak poszczególne elementy będą się prezentowały po wydrukowaniu i unikniemy niepotrzebnych niespodzianek.

5. Zdjęcia zbyt niskiej jakości

Skoro już przekonwertowaliśmy zdjęcia na przestrzeń CMYK to warto zadbać o ich jakość. W tym miejscu pojawiają się takie pojęcia jak DPI oraz PPI. DPI (dots per inch) jest ilością kropek nanoszonych przez maszyny drukarskie na cal kwadratowy powierzchni. Im więcej tych kropeczek tym wyraźniejszy będzie obraz. Im mniej tym większe “ziarno” widać na wydruku. PPI z kolei (pixels per inch) to ilość pikseli na cal kwadratowy. Ich ilość określa jak wyraźne będą obrazy rastrowe w naszym projekcie, czyli np. właśnie zdjęcia.

I to na PPI się skupimy. Nie zawsze jednak ta wartość musi być tak samo wysoka – do druku w małym formacie, czyli ulotek, wizytówek, katalogów wymagane jest 300-350 PPI, do większych plakatów czy rollupów wystarczy 150, natomiast na banerach i billboardach często wystarczy 100 lub mniej.

DPI i PPI są często mylone i efekty różnych wartości będą zupełnie różne. Np. gdy wartość PPI będzie niska, a DPI wysoka to na wydruku będziemy mogli zobaczyć bardzo wyraźnie wydrukowane pojedyncze, kwadratowe piksele. W sytuacji odwrotnej natomiast zdjęcie bardzo dobrej jakości wyjdzie ziarniste i niewyraźne. Zadaniem projektanta jest więc zadbanie o odpowiednio wysoką wartość PPI.

Zdjęcia złej jakości

6. Logotypy zbyt niskiej jakości

Jako element istotny dla budowania tożsamości marki logotypy (i logo) powinny być wydrukowane w najlepszej możliwej jakości. Taką jakość gwarantuje tzw. grafika wektorowa, która w przeciwieństwie do grafiki bitmapowej (rastrowej) nie składa się z pikseli, a z linii (krzywych) wypełnionych kolorem. Obiekty wektorowe można m.in. powiększać bez utraty ich jakości.

Odpowiednimi, najpopularniejszymi formatami plików dla logo (i plików wektorowych ogólnie) są m.in. pdf, eps czy svg. Zdecydowanie gorszym wyjściem są pliki w formatach jpg czy png. Niedopuszczalne natomiast jest eksportowanie plików graficznych umieszczonych w dokumentach doc lub docx.

7. Teksty niezamienione na krzywe

Podobnie jak logotypy wszystkie teksty w projekcie powinny być zamienione na krzywe, czyli grafikę wektorową. Zapewnia to najlepszą jakość i możemy być pewni, że tak przygotowany tekst będzie wyraźnie wydrukowany.

Choć obecnie wiele drukarni i projektantów odchodzi od tej zasady to warto ją jednak stosować – to tylko kilka kliknięć więcej, a będziemy mieć pewność, że nic w projekcie się nie zmieni, gdy zostanie otwarty w programie do drukowania.

Istotne jest też, by małe, czarne teksty miały zadany kolor 100% K. W przeciwnym razie, gdy będą one się składały z mieszanki CMYK dookoła liter wydrukowanych na białym tle może się znaleźć kolorowy obrys, a same litery nie będą wyraźne.

Zamiana tekstów na krzywe

8. Nieodpowiednie elementy w trybie nadruku (overprint)

Czym jest tryb nadruku? To sytuacja, w której jeden kolor zostaje nadrukowany na drugim. Dla przykładu, gdy na kolorowym tle umieścimy biały napis, który będzie miał ustawiony tryb nadruku to… w ogóle się on nie wydrukuje. Stanie się tak ponieważ wśród składowych CMYK nie ma białej farby:

Biała litera w trybie nadruku

Bez ustawionego trybu nadruku naniesiony zostanie kolor tła, a litery zostaną “pominięte” podczas drukowania, by zostawić w tym miejscu kolor podkładu, czyli np. papieru:

Biała litera bez trybu nadruku

Inaczej sytuacja się ma, gdy na kolorowym tle umieścimy czarny napis. Bez trybu nadruku istnieje ryzyko, że wokół liter pozostanie biała obwódka ze względu na niedokładne spasowanie poszczególnych kolorów:

Czarna litera bez trybu nadruku

Z kolei gdy zadamy literom overprint najpierw zostanie wydrukowane tło, a następnie dodrukowany kolor czarny:

Czarna litera w trybie nadruku

Oczywiście nie ma to większego znaczenia jeśli litery występują na białym tle. Wtedy musimy jedynie pamiętać o zachowaniu koloru 100% K.

9. Niepotrzebne znaki drukarskie (np. linie cięcia)

O ile jakiś czas temu znaki drukarskie, takie jak pasery, znaki koloru, informacje o stronie, znaczniki cięcia i znaczniki spadu, były niezbędnym elementem projektu, o tyle współcześnie bardzo rzadko się z nich korzysta – wystarczy odpowiedni format brutto i zachowany bezpieczny margines.

Znaki drukarskie

10. Niewłaściwy format plików

Ostatni istotny element przygotowania plików do druku to eksport do odpowiedniego formatu. Niestety, do druku nie nadaje się większość internetowych formatów jak png czy jpg (chociaż tutaj istnieją wyjątki, w które nie będę się zagłębiał). Do profesjonalnego druku niedopuszczalne jest też przygotowanie plików w postaci dokumentów w programach biurowych.

Generalnie rzecz ujmując w profesjonalnym druku stosuje się jedynie dwa formaty przygotowane w następujący sposób:

  • pdf – zawierający warstwy i elementy w krzywych,
  • tiff – spłaszczony do jednej warstwy i zapisany z kompresją LZW.

 

Tylko tyle i aż tyle – to kilka podstawowych zasad, którymi kieruję się w codziennej pracy. Mam nadzieję, że i Tobie ułatwią one poprawny eksport plików do druku. Jeśli jednak podczas projektowania pojawią się jakiekolwiek wątpliwości – nie krępuj się i śmiało pytaj – np. korzystając z naszego formularza kontaktowego.

MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ - jak dobry projekt pozwala zwiększyć sprzedaż?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

WCIĄŻ GŁODNY WIEDZY?

Będziesz dostawać od nas paczki praktycznej wiedzy, o tym co robić żeby twoje działania w social mediach zwiększały liczbę klientów. Na dokładkę dorzucimy też trochę soczystych przykładów jak w przestrzeni digitalnej radzą sobie inni gracze.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Dowiedz się więcej z naszej Polityki prywatności.