fbpx

10 legendarnych portali społecznościowych, które odeszły do lamusa cz.1

Z portalami społecznościowymi, jest trochę jak z influencerami- często łatwo wejść na szczyt, zdecydowanie trudniej na nim pozostać i wciąż budzić zainteresowanie reklamodawców i użytkowników. Początki internetu w Polsce to rok 1991, kiedy to przyłącze do wirtualnej sieci stanowiło symbol luksusu, głównie ze względu na fakt dużych kosztów utrzymania. Dodatkowo użytkownik w początkach lat 90. niewiele mógł w sieci znaleźć, ponieważ polska przestrzeń wirtualna była dopiero w etapie raczkującym. Z biegiem lat pojawiało się coraz więcej stron, a jakiś czas później pierwsze portale społecznościowe dały nam możliwości budowania wirtualnych relacji. Czasem nasze serca zdobywały portale zagraniczne, adaptowane na naszym rynku rodzimym, jednak w zdecydowanej większości ostatnie 20 lat to dominacja polskich serwisów społecznościowych.

Więc cofnijmy się te kilka lat i sprawdźmy 10 portali społecznościowych, bez których jeszcze kilka lat temu nie wyobrażaliśmy sobie internetu, a dziś mało kto o nich pamięta.

1. Gadu-Gadu

Legenda wśród komunikatorów, która w rynkowej topce utrzymała się stosunkowo najdłużej opierając się nowym serwisom, zdetronizowana dopiero po 8 latach przez Facebook. Tę bardo prostą aplikację stworzył w sierpniu 2000 roku Łukasz Foltyn, inspirując się izraelskim komunikatorem ICQ.

Początkowo serwis nazywał się SMS-Express i miał dawać użytkownikom możliwość wygodnego wysyłania sms-ów z internetu, ponieważ w owych czasach były nadal stosunkowo drogie. Niedługo później twórcy zdecydowali się częściowo uniezależnić od operatorów sieci- wersja SMS-Express 3.0 zmieniła nazwę i dawała użytkownikom aplikacji możliwość prowadzenia darmowych rozmów tekstowych online.

sms express panel użytkownika dawnego komunikatora gadu-gadu

Gadu-Gadu idealnie wykorzystało niszę rynkową, co widoczne było już od pierwszego dnia działania serwisu, kiedy to zarejestrowało się 10 000 osób. Rok później komunikator stworzony przez Foltyna był niekwestionowanym liderem rynku, a interfejs, emotikony oraz dźwięki stały się kultowymi elementami polskiej kultury wirtualnej.

Pełna lista legendarnych emotikon Gadu-Gadu:

pełna lista emotikon komunikatora gadu-gadu

Sposób działania był bardzo prosty- użytkownik rejestrował się wpisując lub nie podstawowe informacje o sobie, które dawały innym możliwość odszukania go. Następnie otrzymywał indywidualny numer użytkownika, którym dzielił się ze znajomymi dodając ich do sieci swoich kontaktów. Była również możliwość ustawiania statusów wraz z opisami, do dyspozycji użytkownicy mieli następujące opcje: dostępny, zaraz wracam, niewidoczny oraz niedostępny. Wyszukiwarka użytkowników za pomocą wybranego kryterium, stwarzała możliwości poznania nowych ludzi.

gadu gadu 2004 wygląd komunikatora dla użytkownika

Przez 8 lat od powstania portal nieustannie był udoskonalany i modernizowany, a jego popularność nie malała. Rok 2008 to dla Gadu-Gadu spektakularny sukces marketingowy, dzięki akcji w której użytkownicy mogli zadawać pytania astronautom z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Konwersacja odbywała się poprzez specjalnie utworzony profil i była oczywiście moderowana, a sami użytkownicy nie mieli bezpośredniego kontaktu z załogą poprzez Gadu-Gadu. Jednak komunikat przyjęty przez świat był jasny: pierwszy na świecie komunikator umożliwiający kontakt z kosmosem.

astronauta w kosmosie na tle ziemi

Największa wpadka komunikatora Gadu-Gadu to maj roku 2009, kiedy to padły serwery GG Network. W praktyce doprowadziło to do gigantycznej awarii, która uniemożliwiła internatom korzystanie zarówno z samego komunikatora, jak i podległym marce stron internetowych takich jak infobot.pl czy blip.pl. Rzecznik prasowy niedługo później na swym blogu zapewniał, że nie był to wynik ataku hakerskiego, a po prostu problem z infrastrukturą. Mimo to brak możliwości komunikowania się przez blisko dobę, dla użytkowników GG było to czymś więcej niż małą wpadką.

Dodatkowo sytuacji nie poprawiła również wydana kilka miesięcy później nowa wersja komunikatora, w którą twórcy upchali zdecydowanie za dużo funkcji, przez co lubiane za swą prostotę Gadu-Gadu mocno straciło na ergonomii. Kolejnym elementem mocno irytującym internautów było przeładowanie reklamami oraz fakt wymuszania coraz większego połączenia komunikatora z siecią www. Tak sukcesywnie dotychczasowi weterani GG zaczęli poszukiwać alternatywy, którą większość z nich znalazła na Facebooku.

panel logowania facebok na komputerze macbook

Portal działa do dziś, a każdy nowy właściciel stara się przywrócić go do życia, wierząc że jeszcze coś z niego jest w stanie wyciągnąć. Jednak nie sposób łudzić się, że w dobie smartfonów, messengera i darmowych smsów, komukolwiek zależeć będzie na pobieraniu kolejnej aplikacji do komunikowania przez internet. Nowy kierunek całkowicie odchodzi od pierwotnej idei, sprawiając że Gadu-Gadu bardziej przypomina portal typu Tinder czy Badoo.

Sprawdźcie najnowszą reklamę Gadu-Gadu:

2. Fotka.pl

Fotka.pl uważana jest za pierwszy polski serwis społecznościowy, pierwotnie wzorowana była na amerykańskiej stronie HotOrNot.com, jednak bazowa wersja została rozszerzona o wiele dodatkowych funkcjonalności. Strona stworzona przez Rafała Agnieszczaka i Andrzeja Ciesielskiego wystartowała w walentynki 2001 roku, a użytkownicy mieli możliwość dodawania i oceniania swoich zdjęć. Członkowie społeczności mogli wzbogacić swój profil dodając opis swojej osoby, który zawierał takie informacje jak: cechy charakteru, zainteresowania czy hobby. Profile można było przeglądać bez konieczności logowania, jednak do oceny i wejścia w interakcję z użytkownikami konieczna była bezpłatna rejestracja.

Sprawdź jak wyglądała fotka.pl w 2001 roku.

Z czasem portal dał użytkownikom dodatkowe możliwości takie jak: chat, forum, grupy czy rozmowy video. Dodatkowo była możliwość skorzystania z odpłatnych opcji, dzięki którym nasz profil był wyróżniony podczas wyszukiwania lub posiadał kolorowe tło. Poza zyskiem z reklam serwis zarabiał również na popularnych w tamtym okresie funkcjach portali społecznościowych takich jak: podejrzenie reakcji użytkowników na zdjęcia, dawanie prezentów innemu użytkownikowi czy pokazanie nicków Skype umożliwiających kontakt bezpośredni. Jako pierwszy portal społecznościowy w Polsce fotka.pl oddała do dyspozycji użytkowników aplikację mobilną. W czasach swojej największej świetności serwis generował w granicach 100 milionów odsłon dziennie. W latach 2006-2007 był najpopularniejszym portalem społecznościowym, z którego wzięło się kultowe: Zostawiam dyszkę i zapraszam do siebie.

 

kobieta robi zdjęcie analogowym aparatem

Krytycznym momentem było pojawienia się Naszej-klasy, a następnie Facebooka, jednak fotka.pl w przeciwieństwie do innych polskich portali społecznościowym- utrzymała się na rynku pomimo dużego spadku popularności. Dziś serwis, już pod nazwą fotka.com, pomimo że nie cieszy się taką popularnością jak 10 czy 12 lat temu, wciąż sobie radzi gromadząc rzesze stałych użytkowników. Jak podkreślają sami twórcy- sekret ich sukcesu tkwi w fakcie, że nigdy nie tworzyli kalki wielkich portali. Skupili się na swojej grupie docelowej, nie starając się mierzyć z Facebookiem, Instagramem czy Tinderem, bo przegraliby zapewne tak samo widowiskowo jak nasza-klasa.pl czy grono.net. I tym podejściem zdecydowanie wygrywają, wciąż utrzymując się w top 20 polskiego internetu.

Sprawdź nową odsłonę fotki.

Tinder to duże miasta i „szybkie” znajomości, a Fotka święci triumfy głównie poza wielkimi aglomeracjami , dostarczając produkt dla ludzi “poważniej” podchodzących do związków.

Rafał Angaszczak

3. MySpace.com

Amerykański serwis społecznościowy, stworzony przez Toma Andersona i Chrisa DeWolfe w 2003 roku będący największą konkurencją dla Facebooka aż do roku 2008. Jest to interaktywny portal umożliwiający socjalizację z pozostałymi użytkownikami, a przede wszystkim tworzenie własnych stron, prowadzenie bloga, umieszczanie zdjęć i wideo. MySpace istotnie przyczynił się do rozwoju wielu kapel muzycznych, których twórczość dzięki stronie trafiła do szerszej publiczności i wzbudziła zainteresowanie wydawców. Portal powszechnie uważany za przestrzeń do artystycznej prezentacji użytkowników, chętnie wykorzystywany zarówno przez początkujących muzyków, fotografów, filmowców czy aktorów. W latach 2005-2009 był niekwestionowanym liderem portali społecznościowych na świecie i nic nie zapowiadało, aby serwis stworzony przez Marka Zuckerberga, oparty w dużej mierze na rozwiązaniach inspirowanych MySpace, miał go wyprzedzić.

Tak prezentowała się pierwsza wersja serwisu MySpace.com z 2001 roku:

W chwili, gdy MySpace zdobywał popularność, jego forma i funkcjonalność była rewolucyjna, użytkownicy ją pokochali, jednak coraz częściej podobnie jak w kontekście YouTube, zaczęto poruszać kwestie naruszania wartości intelektualnej. Internauci z całego świata pokochali portal przede wszystkim dlatego, że dawał im możliwości całkowitej konfiguracji profilu pod ich osobowość. Ponadto w odróżnieniu od Facebooka, posiadał dużo więcej zaawansowanych funkcji, które pozwalały użytkownikom projektować swoje strony za pomocą kodu HTML. Ta chęć posiadania najatrakcyjniejszej kreacji, na której doskonaleniu generacja MySpace spędzała najwięcej czasu, stała się podwaliną współczesnej roli social mediów. Popularność serwisu była tak duża, że w czerwcu 2006 roku MySpace wyprzedził Google w rankingu najczęściej odwiedzanych przez Amerykanów stron. Serwis był swoistym kombajnem łączącym wszystkie najpopularniejsze dziś portale społecznościowe: Spotify, Instagram, Facebook czy Twitter. MySpace był częścią rewolucji, która zmieniła w użytkownikach sposób myślenia o sobie, dawała nowe sposoby komunikowana się ze sobą oraz konsumpcji kultury popularnej.

MySpace.com rok 2006:

Po okresie świetności i dominacji, MySpace coraz bardziej tracił zainteresowanie użytkowników na rzecz Facebooka, by finalnie właściciele serwisu podjęli decyzje o przebudowie. Jak mówią sami twórcy problem nie polegał tylko na rosnącej popularności portalu Zuckerberga, a również na zbyt szerokim spectrum możliwości jakie mieli użytkownicy na MySpace. Dodawanie cały czas rozbudowanych funkcji znacznie spowalniało stronę, a brak kompletnych testów sprawiał, że niejednokrotnie pojawiały się krytyczne błędy. Portal zaczął znacząco tracić zainteresowanie, w roku 2013 został przeprojektowany, co spowodowało, że użytkownicy utracili dostęp do całego swojego poprzedniego bloga. Następnie 3 lata później MySpace zaliczył kolejną wpadkę, gdy dane prawie 360 milionów kont zostały zaoferowane na czarnym rynku Real Deal. 18 marca 2019 roku okazało się natomiast, że porta utracił permanentnie całą zawartość tworzoną przez użytkowników od 2016 roku. Ponad 12 letnia historia serwisu oraz blisko 50 milionów utworów muzycznych zostało trwale utracone, ponieważ podczas migracji serwera nie przygotowano żadnej kopii zapasowej.

roztrzaskany monitor komputera na ziemii

4. Grono.net

Grono.net to polski portal społecznościowy, który uruchomiony został w lutym 2004 roku, kończąc pierwszy rok z wynikiem 29 tysięcy użytkowników. Wynik jak na tamtejsze realia internetowe był całkiem imponujący, zwłaszcza że aby się zarejestrować konieczne było otrzymanie zaproszenia od osoby, która posiadała aktywny profil na Gronie. Co ciekawe, posiadanie profilu w serwisie było tak prestiżowe, że na aukcjach Allegro pojawiały się oferty sprzedaży zaproszeń. Pod koniec 2005 roku Grono.net miało już 510 tysięcy użytkowników, a rok później ich liczba przekroczyła 1 milion.

Grono.net strona główna rok 2006:

Strona opierała się na sieciach społecznych, a idea powstania bazowała na słynnych badaniach Stanleya Miligrama, którego teoria zakładała, że między dwie dowolne osoby na Ziemi dzieli krąg średnio 6 znajomych. Grono dawało użytkownikom możliwość sprawdzania liczby powiązań kontaktowych pomiędzy sobą oraz na podstawie udostępnionych informacji odnajdywać starych oraz poznawać nowych znajomych. Poza opcja tworzenia i rozbudowywania własnego profilu poprzez informacje o sobie oraz zdjęcia, najważniejszą funkcją portalu były fora dyskusyjne czyli tzw. grona tematyczne,aby założyć jedno z nich konieczne było wykupienie funkcji gronowładnego. Tematyczne grona dzielące się na otwarte, zamknięte oraz półprywatne, stanowiły clou całego serwisu, który na swoim koncie miał m.in. statuetkę CoolBrands oraz nagrodę miesięcznika Aktivist w kategorii Zajawka 2006: Najlepszy serwis Web 2.0.

ludzie maluja swiatlem do zdjecia, cztery osoby ukladaja slowo cool przy dlugim czasie naswietlania fotografii

Listopad 2006 roku przyniósł serwisowi znaczącego konkurenta, czyli naszą-klasę, której niekwestionowanym atutem była możliwość łączenia się w grupy pod kątem klas i szkół. Nowy portal wygrał dzięki prostocie założenia swojej głównej funkcjonalności, czyli możliwości odnalezienia swoich szkolnych znajomych. Grono zaczęło tracić użytkowników, a w ich zatrzymaniu na pewno nie pomógł incydent z wyciekiem danych do Google. W roku 2008 portal zrezygnował ze swojej elitarności, dając możliwość zakładania kont bez konieczności posiadania zaproszenia oraz stając się dość ciężkostrawną kopią Facebooka. Finalnie w lipcu 2012 roku serwis został oficjalnie zamknięty.

5. Photoblog.pl

Serwis społecznościowy stworzony przez duet studentów z Trójmiasta: Sebastiana Michałowskiego oraz Tomasza Chmieleskiego. Pierwsza wersja strony wystartowała w marcu 2004 roku, dając użytkownikom możliwość kreowania własnego wizerunku poprzez tworzenie bloga opartego na zdjęciach.

Pierwsza wersja serwisu Photoblog.pl rok 2004.

W latach 2008-2009 portal był w pierwszej piątce najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce. Pomimo, że okres największej popularności Photoblog.pl ma już za sobą, wciąż utrzymuje się na rynku, głównie ze względu na konsekwentność swoich działań i nieuleganiem pokusom naśladownictwa większych i bardziej popularnych serwisów takich jak Facebook. Strona posiada typowe dla serwisów społecznościowych funkcje, jednak ich rola jest zupełnie inna niż na pozostałych mediach, ponieważ serwis działa na pograniczu społeczności i bloga. Co odróżnia Photobloga od Fotki.pl to na pewno starsza grupa odbiorców i dużo większe nastawienie na artystyczną kreację, a nie jedynie ocenę użytkowników po zdjęciach przedstawiających ich samych.

Pierwsze zdjęcie dodane na serwis.

Początki social mediów to dość specyficzny okres raczkujących autokreacji, internetowej przaśności i ograniczonego dostępu do sieci. Mimo tego, że obecne portale społecznościowe oferują nam dużo większy wachlarz funkcjonalny, w dodatku w dużo lepszym opakowaniu, to wciąż wielu z sentymentem wspomina czasy, kiedy rzeczy w internecie robiło się for fun. W drugiej części pod lupę weźmiemy kolejne 5 serwisów, w tym m.in. Last.fm oraz absolutną legendę polskich social mediów, czyli Naszą-Klasę.

10 legendarnych portali społecznościowych, które odeszły do lamusa cz.2

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

WCIĄŻ GŁODNY WIEDZY?

Będziesz dostawać od nas paczki praktycznej wiedzy, o tym co robić żeby twoje działania w social mediach zwiększały liczbę klientów. Na dokładkę dorzucimy też trochę soczystych przykładów jak w przestrzeni digitalnej radzą sobie inni gracze.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Dowiedz się więcej z naszej Polityki prywatności.